המשאל • חרדים ומדינת ישראל: "מתייחסים אלינו בצורה נוראה", ואיך אנחנו מתייחסים?!

אבי יעקב 2 Comment on המשאל • חרדים ומדינת ישראל: "מתייחסים אלינו בצורה נוראה", ואיך אנחנו מתייחסים?!
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

יום העצמאות המצויין במדינת ישראל פותח כל שנה מחדש פתח רחב לדיונים סביב היחס ההדדי של הציבור החרדי ומדינת ישראל.

לקראת יום העצמאות פנינו לכמה אישי ציבור מוכרים וביקש שישתפו אותו בתובנותיהם.

הנשאלים היו ח"כ יעקב מרגי מש"ס, ח"כ איוב קרא מהליכוד, איש החינוך אלי אדלר – מנהל תחום נוער באירגון שח"י ואיש החינוך, סגן ראש עיריית אלעד צוריאל קריספל, סגן ראש עיריית קרית מלאכי ונציג חב"ד בעיר חיים שטיינר, הרב א"י סלמון ממוסדות שטפנשט וחבר מועצת עיריית ביתר מנחם זיידה.

איך הציבור החרדי צריך להתייחס למדינת ישראל?

השאלה הראשונה הייתה פשוטה. איך הציבור החרדי צריך להתייחס במהלך חייו למדינת ישראל.

ח"כ איוב קרא היה הקצר בתשובתו: "כאל מדינתו". לא פחות ולא יותר. ח"כ יעקב מרגי פירט יותר: "הגיע הזמן שהציבור החרדי לא ידיר את עצמו מהחוויה ומההוויה שנקראת מדינת ישראל. הציבור החרדי חייב להיות שם כי אנחנו כבר לא קומץ, ויש לנו צרכים ושליחות שיש לקיים". העמדה האגודאית הובהרה ע"י מנחם זיידה שציין כי "גדולי ישראל התוו לנו דרך שותפות אבל לא שותפות מלאה".

מרגי

לא להדיר את עצמנו מהחוויה ומההוויה שנקראת מדינת ישראל. מרגי

איש החינוך אלי אדלר טען כי "הציבור החרדי צריך להשתלב בתעסוקה ובצבא (אלה שאינם לומדי תורה כמובן, שהם קודש שאסור לגעת בו)". לדבריו מדובר על "השתלבות מעשית ולא השתלבות רעיונית. דהיינו לא השתלבות מבחינת השקפת העולם, אלא רק בעבודה ובצבא. בדיוק כפי שנהג הציבור החרדי עד לפני 25-30 שנה".

מי שפירט יותר היה סגן ראש עיריית קרית מלאכי חיים שטיינר שהשיב "למרות שהוגי הציונות ביקשו להקים מדינה שתהיה ככל העמים ושתבוא במקום הדבק המלכד של התורה והמצוות, דבר שנגדו לחמו כל גדולי ישראל, הרי שמרגע שהמדינה הפכה לעובדה קיימת מוטלת עלינו חובה לעשות הכל שתהיה מדינה יהודית שלא מתכחשת לקב"ה, אלא להיפך, שמכירה שזה חסד אלוקי ולא כוחי ועוצם ידי".

"אני לא מבין את השאלה. יש לנו משהוא אחר? אין לנו ארץ אחרת. וגם אם איננו מקבלים את היחס המתאים לנו. עלינו לכבד את ריבונותה. וכבר נשברו על זה לא מעט קולמוסין. דינא דמלכותא דינא" ענה בקול ברור צוריאל קריספל.

אלי אדלר

צריך להשתלב בעבודה ובצבא בדיוק כפי שנהג הציבור החרדי עד לפני 25-30 שנה. אלי אדלר

הרב א"י סלמון סיפר מנסיונו. "כמי שבא במגע עם ציבור חילוני, מסורתי, ומתקרב ליהדות, צריך לנהוג בהגינות ובסובלנות כלפי כולם, אבל צריך לזכור שאנחנו מיעוט והם הרוב. לצערינו לפעמים אנחנו מתנהגים כמו פיל בחנות חרסינה, טיפה צניעות לא תזיק לנו, וגם לזכור שאנחנו עדין בגלות, אפילו של יהודים בתוך יהודים, ועל כן להשתדל לא להרגיז את הפריץ השלטוני יתר על המידה. לו כך היינו מתנהגים היינו חוסכים מעמנו הרבה חוקים וגזירות שחוקקו להצר את צעדינו כאן.

מה אתה חושב על היחס של מדינת ישראל למגזר החרדי

השאלה השנייה הייתה במישור ההפוך. הנשאלים הנכבדים נשאלו מה אתה חושב על היחס של מדינת ישראל למגזר החרדי.

אלי אדלר ענה ביושר: "היחס הנוכחי של המדינה מבחינת מוסדות השלטון גרוע. הן מבחינת חוסר הבנת התהליכים המתרחשים בציבור החרדי והן מבחינת הרצון לכפות על הציבור דברים שונים שלא בקצב הטבעי. היחס של הציבור החילוני כלפי ציבור החרדי גרוע בגלל חוסר היכרות עם הציבור החרדי, חייו ורצונותיו, היות והם ניזונים ממידע המועבר אליהם ע"י אמצעי התקשורת והפוליטיקאים (משני המגזרים), שמטבעם מקצינים ומלבים את השנאה והריחוק".

Iסלמון שטפנשט34

מקוה שאנחנו החרדים כרוב נדע לשלוט בהגינות יותר במיעוט החילוני. סלמון

גם ח"כ איוב קרא רואה את הדברים בצורה דומה. כאיש אומנות הקיצור הוא בחר לתמצת את היחס של המדינה לחרדים כ"רע ולא הוגן". הרחבה לדברים נתן צוריאל קריספל שאמר "יחסה של מדינת ישראל לחרדים הוא פשוט נורא. אנחנו מיותרים. ומטרידים מעצם קיומנו. הציבור החילוני כיום בארץ הוא בבחינת תינוק שנשבה. ואינו יודע מי אנו. מה הם הזכויות שאנו מעניקים לו מעצם קיומינו. איך אמר בן גוריון. אתם עוד תתגעגעו לתקופה הזו. עוד יגיע דור דלא יידע מה חשוב באמת ביהדות ומה הוא ציפור נפשה של היהדות. ושיקויים בנו. וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ".

עדין יותר היה יעקב מרגי שהשיב ש"מדינת ישראל הדירה את החרדים מההוויה של מדינת ישראל וארץ ישראל הם מקבלים אותנו ככורח המציאות ושיש צורך מידי פעם לעשות התאמות ולכן בתשובתי הראשונה הקפדתי לומר שעלינו להיות שותפים".

איוב קרא מוזיאון גוש קטיף התנתקות

החרדים צריכים להתייחס למדינה כאל מדינתם. איוב קרא

הרגשה דומה הייתה גם לחיים שטיינר שבחר להתמקד בחצי הכוס המלאה: "הרשויות משתדלות להעניק תקציבים ושירותים למגזר החרדי, אך לצערנו יש נבחרים ובעלי תפקידים המתייחסים לציבור החרדי כאל בן חורג, ולמרות שהציבור החרדי מקופח בכל מערך השירותים של המדינה ובודאי בשילובם של חרדים במוסדות המדינה, לאורך כל השנים יש המעדיפים לזרוק לחרדים עצמות ובמקביל מכנים אותם סחטנים".

בסיפור נאה השיב א"י סלמון שסיפר "בפורום ׳פרלמנט שישי׳ שנערך באולם צוותא בת״א לפני חודשיים ימים, בהנחיית אלעזר שטרן עם מובילי דעת קהל בציבוריות החילונית נשאלתי שאלה זו בדיוק, ועניתי להם כי בעוד כשלושים שנה כאשר התחזיות והסטטיסטיקות שלהם עצמם יתממשו (או לא) שהציבור החרדי יהיה פה רוב וישלוט במדינה, אני מקוה שאנחנו החרדים כרוב נדע לשלוט בהגינות יותר במיעוט החילוני ולא נהיה דורסניים כמו שהם כלפינו כיום, ניתן להם חופש בבתי ספר ובחינוך שלהם (אולי) ונשתדל לשמור על הסטטוס קוו המקורי מקום המדינה".

את התשובות נסיים בנימה האופטימית של מנחם זיידה שבחר לענות לשאלה בתשובה זו: "עם ישראל אוהב את התורה. כאשר מפלגות מנסות לצאת נגד התורה הם לא שורדות".

שטיינר

לאורך כל השנים יש המעדיפים לזרוק לחרדים עצמות ובמקביל מכנים אותם סחטנים. חיים שטיינר

מה אתה מאחל שישתנה במדינה עד יום העצמאות הבא

השאלה השלישית שהופנתה לנשאלים הייתה בקשת איחול וייחול לדברים שתרצה שישתנו במדינה עד ליום העצמאות הבא.

זיידה תמצת במשפט הבא "יותר תמיכה בתורה ולומדיה ובציבור הילדים שלנו". איוב קרא היה ממלכתי ובירך את המדינה "שתגדע מהשורש את כול האיומים עליה".

יעקב מרגי איחל "מדינה עם זהות יהודית מושרשת שבתודעת החילוניות תהיה החובה לשמר את זהותה היהודית של מדינת ישראל ולא כלל העמים בית ישראל".

מי שקישר את התשובה לקודמותיה היה אלי אדלר שאמר: "שהמדינה ואזרחיה ילמדו להבין ולהכיר את הציבור החרדי, את צורת חייו והשקפת עולמו וממילא החשדנות והרתיעה של חלק גדול מהחרדים כלפי המדינה יפחת כך גם הרתיעה של הציבור החילוני מהציבור החרדי".

קריספל פייסבוק

אין לנו ארץ אחרת וגם אם איננו מקבלים את היחס המתאים לנו עלינו לכבד את ריבונותה. קריספל

ישיר יותר היה סגן ראש העיר אלעד צוריאל קריספל שביקש "ראשית. שמדינת ישראל תלמד לכבד את הדמוקרטיה שהיא כל כך גאה בה גם כאשר מדובר בציבור החרדי. ושאנו נלמד לחיות בה את חיינו ולהיות חלק בלתי נפרד ממנה. ונשכיל להעמיד מתוכנו מנהיגות שתדע להקרין לכלל האוכלוסיה את כל היופי והטוב שיש בנו. ויש".

האיחולים המסורתיים שמורים לחיים שטיינר "שיבוא משיח צדקנו והמדינה תהיה בסיס לגילוי אחדות ה' ואור לגוים באמת" ולאברהם יעקב סלמון "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה והסר ממנו יגון ואנחה, ומלוך עלינו מהרה אתה ה׳ לבדך בחסד וברחמים, וצדקינו בצדק ובמשפט".

מנחם זיידה

גדולי ישראל התוו לנו דרך שותפות אבל לא שותפות מלאה. זיידה

.



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    כן אנחנו חלק מהמדינה.!!!!!!!!!!!!!!!!!!